Frågor och svar

  • Vem kan ansöka om att få prova på kollektivtrafiken? Alla som är över 18 år och som reser med/kör bil till och från arbete, studier eller på fritiden minst två dagar per vecka samt har en fungerande mejladress och en smartphone (Android/iPhone) där du kan ladda ner den senaste versionen av X-trafiks app, då det är där biljetten kommer finnas.
  • När är sista svarsdatum? Sista ansökningsdag är den 27 oktober 2024. Inga ansökningar kan ske efter detta datum.
  • När är prova på-perioden? En värdekod kommer skickas till din e-post under vecka 45. Din prova på-period på 21 dagar startar direkt när du har knappat in värdekoden i X-trafiks app. Värdekoden måste lösas in i appen senast den 24 november 2024.
  • Hur gäller prova på-biljetten? Biljetten är giltig i 21 dagar från att du registrerar den i appen och gäller för resor med X-trafiks bussar och X-tåg samt med SJs tåg (ej nattåg) inom Gävleborgs län och till/från Sundsvall samt med Tåg i Bergslagen på sträckan Gävle–Falun.
  • Har mitt svar kommit in? Vi har tyvärr inte möjlighet att kontrollera om enskilda svar har kommit in.
  • När får jag svar om jag får prova på att resa med X-trafik? Om du får prova på kollektivtrafiken får du får din värdekod via e-post under vecka 45. Kom ihåg att kontrollera skräpposten. Har du inte fått besked under denna vecka har du inte blivit antagen denna gång.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Det kan bero på att du inte passade den förbestämda resprofilen, att du lämnat ofullständiga uppgifter eller att du är under 18 år.
  • Vad avgör om jag får prova på kollektivtrafiken? Urvalet sker med en på förhand bestämd resprofil. I första hand söker vi just nu personer som regelbundet reser till och från arbete eller studier med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har möjlighet att resa mer. Du behöver ha en smartphone (Android/iPhone) där du kan ladda ner den senaste versionen av X-trafiks app, då det är där biljetten kommer finnas.
  • När och hur får jag jag prova på-biljetten? Om du blivit antagen får du din värdekod skickad till din e-post under vecka 45. Värdekoden löser du in i X-trafiks app och 21-dagarsbiljetten aktiveras direkt när värdekoden löses in. Se till att du har uppdaterat appen till den senaste versionen.
  • Är prova på-biljetten personlig? Ja. 21-dagarsbiljetten får inte överlåtas eller säljas till någon annan. Däremot kan du låna ut biljetten genom att skicka den till någon annan som har konto i X-trafiks app. En biljett kan skickas max 1 gång per 12 timmar.
  • Vilka är villkoren? Här hittar du villkoren för att få chansen att prova på att resa kostnadsfritt i 21 dagar.

    • Du är över 18 år
    • Du ska resa till och från arbete, studier eller på fritiden med bil minst tre dagar per vecka. Reser du bara ibland med kollektivtrafiken och har möjlighet att resa mer kan du också ansöka.
    • Du måste ha den senaste versionen av X-trafiks app i din mobiltelefon eftersom det är i appen som biljetten kommer att finnas.
    • Du måste aktivera din värdekod i X-trafiks app någon gång mellan 4 november och 24 november 2024. När du aktiverat din värdekod börjar biljetten gälla direkt och är giltig i 21 dagar i följd.
    • I snitt ska du resa tur och retur minst tre dagar per vecka, vilket betyder att du vissa veckor kan resa mindre och andra veckor mer, men ändå uppfylla villkoren. Till exempel om du väljer att aktivera din värdekod den 24 november så behöver du göra 18 enkelresor till och med den 14 december.
    • Du har en fungerande e-postadress som du även anger i din ansökan. Samma e-postadress kan inte användas för flera ansökningar, används samma e-postadress för flera ansökningar sparas endast den första ansökan.
    • Du ska besvara en uppföljningsundersökning som skickas ut via e-post, samt vara beredd på att besvara på en telefonundersökning som handlar om dina resvanor.

    Genom att ansöka om att få delta i X-trafiks prova på-kampanj och ha möjlighet att resa kostnadsfritt i 21 dagar ingår du ett avtal med X-trafik där ovanstående villkor ska uppfyllas.

    Får du en prova på-biljett, men inte uppfyller ovanstående villkor kan du komma att bli fakturerad för kostnaden för biljetten (1 406 kronor).
  • Jag har ytterligare frågor, vart vänder jag mig? Det går bra att mejla din fråga till [email protected].
  • Hur behandlas mina personuppgifter? Här kan du läsa mer om X-trafiks personuppgiftspolicy: https://xtrafik.se/personuppgiftspolicy